fredag 18 juli 2008

Kära mor...

...varför är du så obotligt oteknisk?

När min kära mor tillslut tagit mod till sig och skrotat sin PC från 1975 (som hon typ köpt billigt av nån gammal skola som haft den stående i källaren) och köpt en bärbar dator, så uppstår genast nästa problem: hon vet inte hur man ska använda datorn. Jag tar hem den till mig och tar bort alla program som hon inte kommer att behöva och installerar saker som hon kan ha användning för, då hon utbrister, - kan du lära mig Internet? Tja, tänkte jag, Internet är ju rätt stort, skulle du kunna vara lite mer specifik?

Nu har hon iallafall fått hjälp av sin gamla vän Kricken som förbarmat sig över detta praktexemplar på total okunnighet med datorer som min kära mor är.

Nu har hon efter mycket om och men fått igång Internet (dock trodde inte min mor detta då hon inte hade någon emailadress) och efter lite fixande finns hon nu även med på msn!

Idag köpte jag en extern mus åt henne (för hon kan inte med "plattan" i mitten på den bärbara), och åkte hem med familjen för att hjälpa henne att "installera" den (man sätter i sladden i usb-kontakten så är det klart), allt väl så långt, men efter ett tags användande (då min mor vill stila lite för oss med att hon kan dubbelklicka osv.), klagar hon över att den här dåliga musen var minsann lika känslig som "plattan" i mitten! Genast stormar jag å den helylle-son jag är fram för att genast justera känsligheten för muspekaren, eller ev. om installera drivrutinerna, allt för att min kära mor ska vara nöjd, då jag upptäcker att hon har lyckats vända musen (den har sladd) åt fel håll, med knapparna uppåt....

Jaha ja.

Love u mum!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha ha ha! Se till att få in henne på Fejjan nu också så är lyckan gjord. Kram J