måndag 18 augusti 2008

The boys are back in town!

..så var man då tillbaka i kära gamla svedala igen, fylld av underbara fotbollsminnen!

Vi lyfte från Arlanda i fredags förmiddag och anlände till "the worst place on earth" (vårt hotell) på eftermiddagen. Efter att ha synat Hallam hotels fantastiska rumsstandard i sömmarna

Här levde vi som kungar!



Vår underbara utsikt!

(vi fick självklart ett av de "beryktade" källarummen med en dånande tunnelbana och currystank från köket som låg 1,5 m från rummet) gav vi oss med friskt mod ut på vårt "shopping golgata-race" med 3st. A4 fyllda med saker som min kära fru ville att jag skulle köpa med när jag ändå råkade varavi London.

Ungefär 4 timmar senare "landade" vi med en pint på en pub i närheten av Hallam.

Efter att ha fräschat upp oss på rummet strosade vi ner mot soho i fredagskvällen. Middagen avnjöts i Chinatown med bla. anka och torkat sjögräs. En godnattpint på vår "lokala pub" senare däckade vi i säng för att vara fräscha inför den stora dagen.

Lördag morgon studsade vi ur sängen och in i Hallams käcka frukostmatsal där vi brottades med en "full English breakfast" som gav oss den näring vi så väl behövde.


Mums?

Runt kl. 9 klev vi av tunnelbanan på "Arsenalstation" och började vår vandring mot Emiraten. Jag som fick uppleva arenan för första gången var mållös i säkert 10 min. Sjukt stort, var ordet!

Vi drog genast ner till den gigantiska souvenirshoppen "The Armoury" där jag kände mig som ett barn på julafton. En ny matchtröja, en zip och ett par t-shirts senare kände vi oss riktigt torra i strupen och bestämde oss för att släcka vår törst på puben "Tollington" som ligger 10 min från arenan. Klockan var 10,30, solen sken för första gången under vår vistelse och vi skålade i dagens första Stella. Livet kunde vara sämre!

Jerra njuter!

Några pints och en snabb burgare på Donken var det sista vi hann med innan vi äntrade Emirates stadium. Vi hade bra platser på andra etagen bland en massa andra svenskar från supporterklubben.

Det dröjde bara 3 min innan nyförvärvet Samir Nasri gjorde säsongens första mål, och arenan exploderade i jubel! En sjukt skön upplevelse att få hurra på riktigt när arsenal gör mål (när jag såg dem borta i Manchester höll jag på att bli ihjälslagen när jag hurrade för att det blev mål). Resten av matchen går inte till historien som en kanonmatch, men det var ändå en upplevelse att känna av stämningen och atmosfären. Att The Gunners till slut vann matchen med 1-0 gjorde ju inte precis saken sämre!

Fyllda av eufori styrde vi kosan mot "The Gunners Bar" (som är lite av en helgedom bland arsenalfansen), kanske inte världens bästa stämning, men historien satt verkligen i väggarna, och det var ett ställe man bara måste uppleva.

Lite dragen?

Efter ett par pints till gick vi vidare till "Twelve Pins" där det var destå bättre drag, totalt fullsatt, och en härlig stämning! Att ärkerivalen Tottenham samtidigt förlorade i matchen på den jättelika storbildstv´n gav upphov till många härliga hatramsor! En underbar stund helt enkelt! ;-)

Trötta och hesa tog vi tunnelbanan till hotellet där vi slappade en stund för att sedan avsluta kvällen på en Italiensk restaurang vid Leicster Square. Hyfsat sega efter en lång dag och mer än 12 pints däckade vi i säng.

Söndagen strosade vi mest runt i stan och köpte presenter till ungarna på Hamleys. Planet var försenat 1 timme och vi landade på Arlanda 23,30, efter att ha suttit fast i en bilkö i 1 timme kom vi till slut iväg. Kl. 4,30 anlände vi till Karlstad och 6,30 väckte Ludvig sin då hyfsat slitna pappa med en kram.

Sammanfattningsvis en helskön och lyckad resa som garanterat ska göras om! Underbart!

Inga kommentarer: